קרן ג'וינט ישראל אשל
יותר מ-1.2 מיליון בני 65+ חיים בישראל ומאות אלפים מתוכם נהנים, באופן ישיר ועקיף, ממגוון עשיר של שירותים ותוכניות בכל הארץ שתוכננו ופותחו על ידי ג'וינט ישראל-אשל. זוהי אחת מהשותפויות הגדולות והוותיקות בין ג'וינט ישראל והממשלה, אשר נוסדה בשנת 1969 במטרה לתכנן ולפתח שירותים למען הזקנים בישראל.
בעידן של תוחלת חיים ארוכה וגידול במספר הזקנים, המטרות והיעדים של ג'וינט ישראל-אשל הם לחזק את הזקנים בישראל, לשפר את הדימוי העצמי שלהם ואת מעמדם החברתי ולהבטיח להם איכות חיים טובה וזִקנה מכובדת.
תכניות ג'וינט ישראל-אשל נוגעות בכל תחומי חייו של הזקן: קהילות תומכות המספקות סל שירותים המאפשר לזקנים להמשיך להתגורר בבית ובסביבה המוכרת להם וכן מאות תוכניות פעילות גופנית לקידום בריאותם של זקנים המופעלות בכל הארץ.
ג'וינט ישראל-אשל מעלים על סדר היום הציבורי את החשיבות של מניעת התעללות והזנחה של זקנים, התנדבות למען זקנים, תכניות לניצולי שואה, הכשרות לאנשי מקצוע, מטפלים ולבני משפחה שמטפלים בזקנים וכן פועלים לגיבוש הידע על כל היבטי הזקנה, לפיתוח והפצתו באמצעים שונים לקהלי יעד מגוונים. כיום עוסק הארגון בדחיית סף הסיעודיות, הפחתת הפער הדיגיטלי ובשילוב בני הגיל השלישי בעולם העבודה.
בג'וינט ישראל-אשל פועלים למען זקנים ברמות תפקוד שונות: עצמאיים, סיעודיים, סיעודיים מורכבים, שיקומיים, תשושי נפש ותשושים, וכן אוכלוסיות של עולים ממדינות חבר העמים לשעבר ומאתיופיה וזקנים מהחברה הערבית בישראל. כמו כן, פועל הארגון למען עובדים במערכת השירותים, מתנדבים וממלאי תפקידים בעמותות למען הזקן, ועוד.
זוכים במלגות לפי שנים
2018
נעמה שפיצר: בחינת הקשר בין זיהוי רגשות אצל מטופלים ועומס טיפול בקרב מטפלים עיקריים באנשים עם ירידה קוגניטיבית קלה ועם אלצהיימר בשלבים המוקדמים: הרחבת מודל הדחק של פרלין.
2017
מיכל נחמיאס: משמעותם של קונפליקטים בחיי נישואין אצל זוגות בגילאי 59-69 בשלב המעבר שבין בגרות מאוחרת לזקנה.
מנאל שלבי: מנהיגות נשית בגיל השלישי.
רבב אבו אל היג'א: הקשר בין רמות אוקסיטוצין (Oxytocin) בגוף לבין תנודות בדיווח על בדידות בקרב אנשים זקנים.
2016
מורן אדרפל: האם תערוכה מוזיאונית מסוגלת לשנות עמדות גילניות? בחינת השפעות החשיפה לתערוכה דיאלוג עם הזמן.
טל קוחלי-חיילובסקי: סבים וסבתות המסייעים בטיפול בנכדים: הקשרים שבין מאפייני טיפול, גורמי דחק ובריאות נפשית ופיזית.
אודליה סעד: פיתוח ובדיקת מודל רב מימדי של התמודדות ורווחה פסיכולוגית בקרב מבוגרים עם ירידה קוגניטיבית קלה: תפקידה של האינטליגנציה הרגשית.
2015
דנה דויד: נכונותם של מבוגרים עם ירידת שמיעה לרכוש מכשירי שמיעה: בחינתה של תיאוריית ההתנהגות המורחבת וסטיגמה עצמית.
יפה האיוש: הקשר בין זכרונות מחוללי שינוי ומאפיינים אישיים לזיקנה טובה, ותפקידה הממתן של משמעות בפרספקטיבת זמן, במחצית השניה של החיים.
חגית הראל-כץ: יעילות התערבות בגישת ניהול עצמי לשיפור השתתפות לאחר אירוע מוחי והקשר שלה לרצייה.
2013
שושי קיסרי: צמתי חיים כתמונה דרמטית: השפעתה של קבוצת סיפורי חיים בדרמה תרפיה על הרווחה הנפשית של אנשים בזקנה.
גלית פינטו: הקשר בין תפיסות קוגניטיביות, משאבים אישיים- אינטליגנציה רגשית, תמיכה חברתית ופעילות פנאי, להסתגלות ואיכות חיים של זקנים המתגוררים בדיור המוגן.
זיאד סואעד, התרומה של הון חברתי לאיכות חיים של קשישים בדואים ויהודיים.
פרסומים
עבודות מחקר לקבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה", בתמיכת הקרן ונמצאות בספריית האוניברסיטה
טל קוחלי-חיילובסקי, חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה", ינואר 2017, ביה"ס לעבודה סוציאלית, "הטיפול הקבוע בנכדים, הניתן כסיוע להורים:מחקר משולב לבחינת תהליך הדחק והשלכותיו על הרווחה הנפשית והבריאות הפיזית של הסבים והסבתות", מנחה פרופ' מירי כהן
יפה האיוש, חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה", ספטמבר 2017, החוג לגרונטולוגיה: "תפקידה הממתן של פרספקטיבת זמן של משמעות, בקשר שבין צמתי חיים ומאפיינים אישיותיים לזיקנה טובה, במחצית השנייה של החיים", מנחים: פרופ' יובל פלגי, פרופ' אהוד בודנר
גלית פינטו, חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה", נובמבר 2017, החוג לגרונטולוגיה, "בחינת הסתגלות לדיור מוגן: שילוב מדדים התנהגותיים ופסיכו פיזיולוגיים", מנחות: פרופ' מירי כהן, פרופ' אריאלה לבנשטיין
חגית הראל כץ, חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה", מאי 2020, החוג לפיזיותרפיה, Effectiveness of a Self-Management Intervention to Improve Stroke Participation and Its Correlation with Occupational Identity. מנחים: ד"ר אלי כרמלי, ד"ר עוזי מילמן
דנה דויד, חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה", אוקטובר 2019, החוג לבריאות נפש קהילתית, "נכונות אנשים מבוגרים עם ירידת שמיעה להשתמש במכשירי שמיעה: בחינתה של תיאוריית ההתנהגות המתוכננת המורחבת הכוללת סטיגמה עצמית". מנחה: פרופ' פרלה ורנר
אודליה סעד, חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה", 2019, החוג לסיעוד, "פיתוח ובדיקת מודל רב ממדי מבוסס גישת המשאבים, של רווחה נפשית בקרב מבוגרים עם ירידה קוגניטיבית קלה". מנחים: פרופק אנבה \יסברג, פרופ' ליהוא זיסברג
אבו אלהיג'א רבאב, חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה", 2020, החוג לגרונטולוגיה – מדעי הזקנה, "הקשר בין רמות אוקסיטוצין (Oxytocin) בגוף ובין תחושת בדידות בקרב אנשים זקנים". מנחים: פרופ' יובל פלגי, פרופ' סימון שמאי-צורי
מנאל שלבי, חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה, 2020, בית הספר לעבודה סוציאלית,”The Perception of Leadership Among Third Age Arab Palestinian Women in Israel”, מנחים: פרופ' צבי איזיקוביץ, פרופ' רבקה איזיקוביץ, ד"ר חיה קורן
מיכל נחמיאס, חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה", 2022, בית הספר לעבודה סוציאלית, "חוויית הזוגיות, קונפליקטים בזוגיות, וההתמודדות עימם לאורך השנים: פרספקטיבות דיאדיות של זוגות בשלב "הזקנה הצעירה", מנחים: פרופ' צבי איזיקוביץ, פרופ' רבקה איזיקוביץ, ד"ר חיה קורן
נעמה שפיצר, חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה", אוקטובר 2018, החוג לגרונטולוגיה – מדעי הזקנה, "Examining the Relationship between Care-receivers' Emotion Recognition and Caregivers' Burden among Main Caregivers of Persons with Mild Cognitive Impairment and Early Alzheimer's Disease: Expanding Pearlin's Stress Process Model"
מנחים: פרופ' פרלה ורנר, ד"ר טל שפיר
עבודות גמר מחקריות לקבלת התואר "מוסמך", בתמיכת הקרן ונמצאות בספריית האוניברסיטה
זיאד סוועאד, עבודת גמר מחקרית כמילוי חלק מהדרישות לקבלת התואר "מוסמך", מאי 2013, ביה"ס לעבודה סוציאלית, "התרומה של הון חברתי לאיכות החיים של קשישים בדואים ויהודים", מנחה פרופ' אמנון בהם
שושי קיסרי, עבודת גמר מחקרית כמילוי חלק מהדרישות לקבלת התואר "מוסמך", דצמבר 2014, ביה"ס לטיפול באמצעות אמנויות: "צמתי חיים כתמונה דרמטית: השפעתה של קבוצת סיפורי חיים בדרמה תרפיה על הרווחה הנפשית של אנשים בזקנה", מנחה: פרופ' יובל פלגי
מורן פרוהוף, עבודת גמר מחקרית כמילוי חלק מהדרישות לקבלת התואר "מוסמך", דצמבר 2018, החוג למדעי הזקנה – גרונטולוגיה, "האם תערוכה מוזיאונית "דיאלוג עם הזמן" יכולה לשנות עמדות גילניות? בחינה דרך תיאורית הזהות החברתית", מנחים: פרופ' איסי דורון, פרופ' יובל פלגי